Ambo University Women’s English Club: Empowerment through Exposure to Art

By Matthew Jellick

 Group Photo

Empowerment rests within each of us if simply given the opportunity to be able to exemplify it under the right circumstances.  Sometimes stagnant learning conditions stifle growth, forcing students into rudimentary learning techniques which don’t foster positive change in cognitive development.  As an English teacher in Ethiopia, I believe that constructive learning can take place outside of the classroom, and as such, am always looking for ways to incorporate cultural experiences into my student’s curriculum.

Hosting a Women’s English Club at Ambo University, I have grown to understand the complexities which confront female students, and likewise, the power which each of them hold in terms of educational and social change.  To cultivate these traits, I recently led a field trip where we travelled to Addis to visit both a gallery and a museum, hoping that exposure to the global language of Art would resonate within their collective minds while evoking personal empowerment in each of them individually.

The exhibit currently on display at Laphto Gallery, “Inspired Women in Art” was an amazing display by Ethiopian women artists who were able to speak through the canvas, describing their power not through a pen, but rather through a brush.  Evoking deep discussions within our group from Ambo University, we were able to address issues which are not always brought up within the confines of a classroom.  Following, our visit to the National Museum also allowed us to explore the rich history which Ethiopia has, from millions of years ago to the present day; all giving credence to the storied significance of this dynamic country.

English may be a tool which opens countless pathways for the future, but Art is a mechanism which needs no translation.  I am grateful to have been able to share this learning opportunity with the Women’s Club, sure that our day visiting the gallery and museum will resonate for some time to come!

Matthew Jellick is an English Language Fellow teaching in Ethiopia.   

With Matthew

የአምቦ ዩኒቨርስቲ የሴት ተማሪዎች የእንግሊዝኛ ቋንቋ ክበብ፡-ሥነ ጥበብን እንደ አቅም  ማጎበልቻ መሣሪያ

አቅምን የማጎልበት ችሎታ በሁላችንም ውስጥ ያለ ቢሆንም፤አርአያ የሚሆን ሥራ የምንሠራበትን ትክክለኛ አጋጣሚ ማግኘት ይጠይቃል፡፡ አንዳንድ ጊዜ አነቃቂ ያልሆኑ የማስተማሪያ መንገዶች፣አዕምሮአዊ ዕድገትን ከማዳበር አኳያ አዎንታዊ ለውጥ የማያመጡ ይሆኑና፣  ተማሪዎች ተራ የሆኑ የመማሪያ ስልቶችን የሙጥኝ እንዲሉ ያስገድዳቸዋል፡፡ ኢትዮጵያ ውስጥ እንዳለ አንድ የእንግሊዝኛ መምህር፤ ገንቢ የሆነ የመማር ሂደት ሊመጣ የሚችለው ከክፍል ውጭ፣ባህላዊ ሁኔታዎችን ባቀናጀ መልኩ በሚደረግ የመማር ማስተማር ሂደት ነው እላለሁ፡፡ ሁልጊዜም በሥርዓተ ትምህርቱ የዚህ ዓይነት ሥነ ዘዴዎችን ለማካተት እጥራለሁ፡፡

በአምቦ ዩኒቨርሲቲ ውስጥ የሴት የእንግሊዝኛተማሪዎችን ክበብ ስመራ፤ ሴት ተማሪዎች የሚገጥሟቸውን ምስቅልቅል ሁኔታዎችን ከመረዳቴም በላይ፤እያንዳንዳቸው በውስጣቸው የትምህርትና ማህበራዊ የሆኑ ለውጦችን ከማምጣት አኳያ እምቅ ኃይል እንዳላቸው ለመገንዘብ ችያለሁ፡፡ ይኸ እምቅ ኃይል ጎልቶ እንዲወጣም በቅርቡ ተማሪዎቼን ወደ አዲስ አበባ ለመስክ ጉብኝት ይዤ በሄድኩበት ወቅት፤ ተማሪዎቼ ዓለም አቀፋዊ የሆነውን የሥነ ጥበብ ቋንቋ እንዲያውቁ አንድ ሙዚየም፣ እንዲሁም አንድ የአርት ጋለሪ እንዲጎበኙ አድርጌአለሁ፡፡ ይህ አጋጣሚ የጋራ አስተሳሰባቸውን ኮርኩሮ የእያንዳንዳቸውን የግል እምቅ ኃይል ስቦ ማውጣት ይችላል ብዬ ተስፋ አደርጋለሁ፡፡

በጉብኝቱ ወቅት “በሥነ ጥበብ የተነሳሱ ሴቶች”  በሚል ርዕስ የኢትዮጵያ ሴት የሥነ ጥበብ ባለሙያዎች ድንቅ የሆኑ የሥነ ጥበብ ሥራዎችን የሠሩበትና በሸራ ላይ ሃሳባቸውን የገለጹባቸው ሥራዎች ለዐውደ ርዕይ ቀርበዋል፡፡ የሥነ ጥበብ ባለሙያዎቹም ያላቸውን ጉልበት በብዕር ሳይሆን በብሩሽ ገልጸዋል፡፡ በነዚህ ሥራዎች ምክንያትም የአምቦ ዩኒቨርሲቲው ቡድን በክፍል ውስጥ ተደርጎ በማያውቅ መልኩ ጥልቅ የሆነ ውይይት አድርጓል፡፡ በመቀጠልም ወደ ብሔራዊ ሙዚየም አቅንተን ሰፊ የሆነውን የኢትዮጵያን ታሪክ፣ከሚሊዮን ዘመናት አንሥቶ እስከዛሬ ድረስ ያለውን፣ ልንመለከት ችለናል፡፡ በዚህ መልኩም ለዚህች ድንቅ አገር ገናና ታሪክ ማስረጃ የሚሆኑ ቅርሶችንም አይተናል፡፡

ምናልባትም እንግሊዝኛ በርካታ ለሆኑ ዕድሎች የሚያደርስ መንገድ ሊሆን ይችላል፡፡ ነገር ግን ሥነ ጥበብን ለመረዳት የትርጉም እገዛ አያስፈልገንም፡፡ ከሴት ተማሪዎች ክበብ ጋር ሆኜ የዚህ የመማሪያ አጋጣሚ አካል መሆን በመቻሌ ከፍ ያለ ምስጋና እያቀረብኩ፤ጋለሪውንና ሙዚየሙን የጎበኘንበት ይህ ቀን ለረጅም ጊዜ አይረሴ ሆኖ አብሮን እንደሚቆይ እርግጠኛ ሆኜ መናገር እችላለሁ፡፡

 ማቲው ጄሊክ በኢትዮጵያ እንግሊዝኛ ቋንቋ የሚያስተምሩ አሜሪካዊ መምህር ናቸው

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s