Teaching in Tongues

MTBanner_01

Just last week, at two Colleges of Teacher Education in Amhara, Finoteselam and Injibara, over 1,000 grades 1-4 teachers completed 10 days of intensive training on the teaching of reading and writing. The teachers were a wonderful cross section of Ethiopian educators, older and younger, men and women.

Twenty years ago, just 30% of primary school teachers in Ethiopia were women. In our training classes, about 60% of the teachers are women, which is an important step forward in Ethiopia’s path to gender equity. The teachers were all very enthusiastic about learning modern reading pedagogy, which involves teaching children the relationship between sounds and letters, key vocabulary, blending of letters and sounds, increasing fluency, and of course, the ultimate goal of having good comprehension of challenging text.

Teachers especially enjoyed the “I do, we do, you do” model where the teacher first presents a reading skill to the class, then coaches children to develop the skill, and finally watches the student display independent mastery of the skill.  One senior teacher, who is also monk, said, “Before we received this training, we tried to use the new textbooks on our own, but we were not effective. It was just like walking in the dark. But now with this training, we feel that our teaching capacity is much enhanced and that we will be able to teach well.”

The training was just a small slice of what we’ve accomplished this year.  Between January 24 and February 24, USAID trained more than 65,000 primary school teachers, including 11,000 in Amhara, from grades 1 through 4 and from both public and private schools.

በአፍ መፍቻ ቋንቋ ማስተማር

የካቲት 13 2008 ዓ.ም. ዓለም አቀፍ የአፍ መፍቻ ቋንቋ ታስቦ መዋሉን ያውቃሉ? የአሜሪካ ዓለም አቀፍ ልማት ኤጀንሲ ከኢትዮጵያ መንግሥት ጋር በመተባበር ትምህርት በአፍ መፍቻ ቋንቋ በሀገሪቱ በተለያዩ አካባቢዎች በስፋት እንዲሰጥ በጋራ ጥረት እያደረጉ መሆኑንስ ምን ያህል ያውቃሉ? ባለፉት አምስት ዓመታት የአሜሪካ ዓለም አቀፍ ልማት ኤጀንሲ( USAID) ኢትዮጵያ የትምህርት ሚኒስቴርና ከክልል የትምህርት ቢሮዎች ጋር በመተባበር ከ1-8 ላሉ ክፍሎች በአፍ መፍቻ ቋንቋ አዲስ ሥርዓተ ትምህርትና 7 ሚሊዮን የመማሪያ መጻሕፍትና የመምህራን መምሪያዎችን በማዘጋጀት 85 በመቶ የሚሆኑ በሀገሪቱ የአንደኛ ደረጃ ትምህርታቸውን በመከታተል ላይ የሚገኙ ተማሪዎችን ለመድረስ ተችሏል፡፡

ባለፈው ሳምንት በአማራ ክልል በሚገኙ ሁለት የመምህራን ማሠልጠኛ ተቋማት፤ማለትም ፍኖተ ሰላምና እንጅባራ፤ከ1,000 በላይ የሚሆኑ ከ1ኛ እስከ 4ኛ ክፍል የሚያስተምሩ መምህራን ለ10 ተከታታይ ቀናት ማንበብና መጻፍ ላይ ያተኮረ ሥልጠና ወስደዋል፡፡ መምህራኑ የዕድሜም ሆነ የጾታ ስብጥር በሚገባ ያሟሉ ነበሩ፡፡

ከሃያ ዓመታት በፊት በኢትዮጵያ 30 በመቶ የሚሆኑት መምህራን ብቻ ሴቶች ነበሩ፡፡ በነዚህ ሥልጠናዎች ላይ ግን ከ60 በመቶ በላይ የሚሆኑት ሴቶች ነበሩ፡፡ ይህም ኢትዮጵያ የጾታ እኩልነትን ለማረጋገጥ ለምታደርገው ጥረት እንደ አንድ ወሳኝ እመርታ ሊቆጠር ይችላል፡፡ መምህራን በውይይት ወቅት ዘመናዊ የንባብ ክሂል ማስተማሪያ ሥነ-ዘዴዎችን ለማወቅ ከፍተኛ ጉጉት እንዳላቸው ገልጸዋል፡፡ እነዚህ ሥነ-ዘዴዎች ህጻናት በድምጾችና በፊደላት መካከል ያለውን ግንኙነት በቀላሉ እንዲረዱ፣ቁልፍ ቃላትን፣የድምጾችና የፊደላት ስብጥርን እንዲማሩና ርትዕነታቸው እንዲጨምር የሚያደርግ ሲሆን፤ዓላማውም ተማሪዎች ለመረዳት የሚስቸግሯቸውን ጽሑፎች በቀላሉ መረዳት የሚችሉበትን ሁኔታ መፍጠር ነው፡፡

መምህራን በተለይም “እፈጽማለሁ፤እንፈጽማለን፤ትፈጽማላችሁ” የተሰኘውን ሥነ ዘዴ በእጅጉ የወደዱ ሲሆን፤በዚህ ሥነ-ዘዴ መምህሩ በመጀመሪያ የንባብ ክሂል ለተማሪዎቹ ያስተምራል፤ተማሪዎቹ ያንን ክሂል እንዲያዳብሩ ያበቃቸዋል፤በመጨመረሻም ተማሪዎች ራሳቸውን ችለው ክሂሉን በብቃት መወጣታቸውን የሚያሳዩበት አካሄድ ነው፡፡ አንድ አንጋፋ መምህርና መነኩሴ ሲናገሩ፡-“ይህንን ሥልጠና ከወሰድን በኋላ፤ አዳዲሶቹን መጻሕፍት ለመጠቀም ሞከርን፤ነገር ግን እምብዛም ውጤታማ መሆን አልቻልንም፡፡ ይህም በጨለማ የመጓዝ ያህል ነው፡፡ ነገር ግን አሁን ይህን ሥልጠና ስንወስድ፣የማስተማር ብቃታችን እንደጨመረ ይሰማኛል፡፡ ከዚህም በኋላ በደንብ እናስተምራለን ብዬ አምናለሁ፡፡”

ይህ ሥልጠና በዚህ ዓመት ካከናወናቸው በርካታ ሥራዎች በጣም ኢምንቱ ነው፡፡ ከጥር 15 እስከ የካቲት 16 2008 ዓ.ም.፤ የአሜሪካ ዓለም አቀፍ ልማት ኤጀንሲ ከ65,000 በላይ የመጀመሪያ ደረጃ መምህራንን ያሠለጠነ ሲሆን፤ከነዚህም 11,000 ያህሉ በአማራ ክልል የሚገኙ ከመንግሥትና ከግል ትምህርት ቤቶች የተውጣጡ፣ከ1ኛ እስከ 4ኛ ክፍል የሚያስተምሩ መምህራን ነበሩ፡፡

One thought on “Teaching in Tongues

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s