Intellectual property – Ethiopia’s experience 

It’s been a pleasure to come to Ethiopia as part of the U.S. State Department’s public speaker series; the State Department invited me here to talk about intellectual property (IP) laws as well as international trade, the two subjects I teach at Loyola Law School at Loyola Marymount University in Los Angeles.  During my trip, I’ve spoken before audiences from Addis Ababa and Hawassa universities; conducted a 1.5 day workshop for the Ethiopian Intellectual Property Office (EIPO), and had many smaller meetings and site visits, including the Ethiopian Agricultural Research Institute in Addis, the Oromia Coffee Farmers’ Cooperative Union in Oromia, and rural health centers and health posts in Amhara.

P1590314

One of my primary interests on this trip is to understand better Ethiopian coffee production.   For many years, I have been thinking and writing about how one kind of IP, “geographical indications,” can be used to improve the income of farmers in developing countries.  Ethiopia currently protects its most important coffee region names – SIDAMO, HARRAR, and YIRGACHEFFE – as registered trademarks in the United States, but it is not clear that this marketing and legal strategy has produced the optimal results.  And Ethiopia’s lack of participation in the international IP system makes it harder – and more expensive – to protect those names in countries where high-end coffees can be marketed at a premium.  (I’ll explain Ethiopia’s absence from the international IP system in the next blog.)

At the same time, over the past couple decades Ethiopia has shifted back and forth on how centralized the control of coffee exports should be.   The recent decentralization of coffee exports has permitted more direct contacts – and contracts – between farmers (or farmers’ cooperatives) and buyers from abroad.   That’s good for both sides: farmers can get higher payments by eliminating the middle man, buyers can have more confidence in the coffee’s origin and quality, and both sides can communicate learn from each other.  To raise coffee farmers’ incomes that trend needs to continue, along with stronger marketing of Ethiopia’s coffee regions and better systems for “traceability” of Ethiopia’s coffees (which will happen as more cooperatives sell directly to exporters).

P1590299

All that needs to be accompanied by appropriate intellectual property protection, especially “certification mark” protection in countries that offer such protection.   So, it’s been wonderful for me to get to talk about all these issues with both Ethiopian coffee and IP experts.  Stay tuned for more…

(Professor Justin Hughes teaches international trade and intellectual property courses at Loyola Law School, Loyola Marymount University, in Los Angeles, California.)

 

አእምሮአዊ ንብረት – የኢትዮጵያ ተመክሮ

በአሜሪካ የውጭ ጉዳይ መሥሪያ ቤት አማካይነት ሙያዊ ድጋፍ ለመስጠት ተጋብዤ ወደ ኢትዮጵያ በመምጣቴ ደስታ ተሰምቶኛል፡፡ በኢትዮጵያ ቆይታዬም፤ በአሜሪካ ሎስአንጄለስ ሎዮላ በሚገኘው ሜሪማውንት ዩኒቨርስቲ የሎዮላ የህግ ትምህርት ክፍል የማስተምራቸውን የአእምሮአዊ ንብረት ህግጋት እና የዓለም አቀፍ ንግድ ትምህርቶችን የተመለከተ ገለጻ አድርጌያለሁ፡፡ በአዲስ አበባ እና ሐዋሳ ዩኒቨርስቲዎችም ተገኝቼ፤ ገለጻ አድርጌያለሁ፡፡ በኢትዮጵያ የአእምሮአዊ ንብረት ጽ/ቤት በመገኘትም የአንድ ቀን ዎርክ ሾፕ የመስጠት፤ በበርካታ መድረኮች እና የጉብኝት መርሐ-ግብሮች የመሳተፍ፤ እንዲሁም በኢትዮጵያ የእርሻ ምርምር ማዕከል- በአዲስ አበባ፤ የኦሮሚያ ቡና አልሚ አርሶ አደሮች ህብረት ሥራ ዩኒየን እንዲሁም በአማራ ክልል የገጠር ጤና ኬላዎችና ጤና ጣቢያዎችን የመጎብኘት እድልም ገጥሞኛል፡፡

ስለኢትዮጵያውያን የቡና አመራረት ሂደት የተሻለ ግንዛቤ ማግኘት አንደኛው የጉብኝቴ አካል ነበር፡፡ ለብዙ ዓመታት ለምሳሌ “አካባቢያዊ አመልካቾች”ን የተመለከተው የአእምሮአዊ ንብረት ጥበቃ እንዴት በአዳጊ አገራት የአርሶ አደሮችን ገቢ ለማሳደግ እንደሚጠቅም ሳስብና ስጽፍ ነበር፡፡ የንግድ ስያሜያቸው በሰሜን አሜሪካ እንደተሰጣቸው እውቅና ሁሉ፤ የሲዳሞ፤ ሐረር እና ይርጋጨፈ የቡና ዝርያዎች በኢትዮጵያም ጥበቃ ይደረግላቸዋል፡፡  ነገር ግን ይህ የንግድ እና ህጋዊ ስልት ያስገኘው የተሻለ ውጤት እንዳለ ግልጽ አይደለም፡፡ ኢትዮጵያ በዓለም አቀፍ የአእምሮአዊ ንብረት ጥበቃ ሥርዓት ውስጥ ተሳትፎ ስለሌላት፤ የተሻለ ጥራት ያላቸው የቡና ዝርያዎቿ የተሻለ ዋጋ በሚያወጡበት ሀገራት እንኳ የንግድ ስያሜ ጥበቃ ለማድረግ እጅግ አዳጋች እና ብዙ ገንዘብ የሚጠይቅ ነው፡፡  (ኢትዮጵያ በዓለም አቀፉ የአእምሮአዊ ንብረት ጥበቃ ሥርዓት ውስጥ አባል ስላለመሆኗ ጉዳይ በሚቀጥለው ጽሑፍ እመለስበታልሁ፡፡)

ባለፉት ጥቂት አሥርት ዓመታት ኢትዮጵያ ቡናዋን ወደ ውጭ የምትልክበትን ሥርዓት በማዕከል ለመምራት የሚያስችሉ የተለያዩ ሂደቶች ታልፈው አሁን እየተተገበረ ያለው ባልተማከለ መንገድ ቡናን ወደ ውጭ መላክ፤ በገበሬዎች ወይም የገበሬዎች ህብረት ሥራ ማህበራት እና በውጭ ሀገር ሸማቾች መካከል የቀጥታ ግንኙነትና ኮንትራት ሥርዓትን አመቻችቷል፡፡  ይህ የግብይት ሥርዓት አገናኝ ደላሎችን በማስወገድ ለገበሬዎች የተሻለ ክፍያን ሲያስገኝ፤ ለሸማቾች በሚገዙት ቡና ምንጭ እና ጥራት እምነት እንዲያድርባቸው በማድረግ ለሁለቱም ባለድርሻ አካላት የተሻለ ጥቅምን ያስገኛል፡፡ እንዲሁም፤ሁለቱም ወገኖች በቅርበት የሚገናኙበትን እና እርስ በርስ የሚማማሩበትን ሁኔታ ያመቻቻል፡፡ የኢትዮጵያን ቡና አብቃይ አካባቢዎች ከማስተዋወቅ እና የሀገሪቱን ቡና ከማሳ ጀምሮ እስከ ግብይት ያለውን ሂደት የሚያሳይ የተሻለ ስርዓት ከማስፈን ጎን ለጎን ይህ ዓይነቱን አሠራር መከተል የቡና አብቃይ አካባቢዎችን ገቢ ለማሳደግ ያስችላል፡፡

እነኚህ ሁሉ ተገቢ የሆነ የአእምሮአዊ ንብረት ጥበቃ ሊደረግላቸው ይገባል፡፡ በተለይም ይህንን ዓይነት ጥበቃ በሚያደርጉ ሀገራት የ“ጥራት ማረጋገጫ ምልክቶች”ን በመጠቀም ጭምር ጥበቃ ማድረግ ይገባል፡፡ በእነኚህ ርዕሶች ላይ ከኢትዮጵያውያን የቡና እና አእምሮአዊ ንብረት ባለሙያዎች ጋር መወያየቴ አስደሳች ነበር፡፡ ይቀጥላል…

(ፕሮፌሰር ጄስቲን ሂውግስ ሎስ አንጄለስ ካሊፎርኒያ በሚገኘው ሎዮላ ሜሪማውንት ዩኒቨርስቲ፤ በሎዮላ የህግ ትምህርት ቤት ዓለም አቀፍ ንግድ እና አእምሮአዊ ንብረት ጥበቃ ትምህርቶችን ያስተምራል፡፡)

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s